Cara Memilih Saiz Basikal Yang Sesuai


Memilih Saiz Basikal Yang Bersesuaian

Apabila anda hendak membeli basikal pastikan basikal yang akan anda beli tersebut bersesuaian dengan anda.
Setiap basikal mempunyai saiz yang dikira dalam inci iaitu:

 Saiz XS (13in-14in): Biasanya untuk penunggang dengan ketinggian antara 5 kaki hingga 5 kaki 4 inci. Saiz S (14in-16in): Biasanya untuk penunggang dengan ketinggian 5 kaki 4 inci hingga 5 kaki 7 inci. Saiz M (16in-18in): Biasanya untuk penunggang dengan ketinggian 5 kaki 7 inci hingga 5 kaki 10 inci. Saiz L (18in-20in): Biasanya untuk penunggang dengan ketinggian 5 kaki 10 inci hingga 6 kaki 1 inci. Saiz XL (20in-22in): Biasanya untuk penunggang dengan ketinggian lebih dari 6 kaki 1 inci.

 Walau pun saiz di atas boleh digunakan tetapi kadangkala manusia mempunyai kepanjangan kaki yang tidak sama dimana ada yang mempunyai kaki yang lebih panjang dan ada juga yang mempunyai kaki yang sedikit pendek. Oleh yang demikian anda boleh menggunakan satu lagi cara berpandukan gambarajah di bawah.

Saiz frame diukur dari “Bottom Bracket” hingga “seat collar” yang diukur dalam inci.



Berdiri dengan basikal berada pada kelengkang anda dan pastikan jarak antara kelengkang dengan frame basikal mempunyai kelegaan lebih kurang 2 inci.



Untuk kepastian angkat basikal anda sehingga mengenai kelengkang dan ukur jarak antara tayar dengan tanah, seperti gambarajah di atas.

Seandainya bila anda berdiri dan frame tersentuh dengan kelengkang anda bermakna saiz basikal terlalu besar dan kalau jarak kelengkang dengan frame lebih dari 2 inci bermakna basikal terlalu kecil untuk anda.

 
Jarak lebih kurang 2 inci dari kelengkang dengan palang frame basikal.

Kredit : Cerita MTB

No comments:

Post a Comment